
Er zijn 5 belangrijke redenen om dit deel over ‘niet-akoestische factoren’ – factoren die ook weer onderlinge samenhang vertonen – in de Inspiratiegids op te nemen, 5 redenen die ook in het ontwerpproces van een stedelijke of landelijke buitenruimte meegenomen en meegewogen zouden moeten worden.
Onderzoek heeft aangetoond dat slechts ongeveer 30% van de ervaren geluidshinder te wijten is aan het geluid of de geluidsbron zelf; de overige 70% komt van niet-akoestische factoren (Eggers et al. 2022; Attenborough en Taherzadeh 2023: 10).
Zeker in een stedelijke omgeving, kan geluid niet als een geïsoleerd fenomeen beschouwd worden. Hoe geluid beleefd en gewaardeerd wordt, wordt mede bepaald door wat er te zien is, wat gevoeld kan worden en hoe het ruikt. Hoe een omgeving ervaren wordt, komt tot stand op basis van op elkaar inwerkende zintuigen. Daarom moet een soundscape altijd ook beschouwd worden in relatie tot die andere zintuigen.
De auditieve inrichting bepaalt altijd mede hoe een plek gebruikt wordt, door wie en wanneer. Bepaalde geluiden hebben een negatief effect op iemands gezondheid of algemeen welbevinden, andere juist een positieve uitwerking. Sommige geluiden stimuleren sociale interactie, andere maken het vrijwel onmogelijk. Geluid is dus altijd al verbonden met sociale, politieke, economische, ecologische en vele andere thema’s.
In veel literatuur over geluid in publieke ruimtes wordt gesproken over een verlangen naar aangename geluiden, positieve geluiden of simpelweg mooie geluiden. Echter, wat aangenaam, positief of mooi is, is meestal niet gespecificeerd of gereduceerd tot ‘stilte’. Daarbij lijkt het tamelijk individueel bepaald. Door de kwalificatie ‘positief’ te koppelen aan thema’s als gezondheid, veiligheid, duurzaamheid en/of biodiversiteit kunnen duidelijkere en meer concrete ingrepen in de auditieve ruimte voorgesteld worden.
Een positieve of negatieve beleving van geluid hoeft niet direct verbonden te zijn met de specifieke eigenschappen van dat geluid. Gebrek aan controle over de geluidsomgeving, de opvatting dat een geluid niet past in een bepaalde omgeving, of een negatieve connotatie met bepaalde geluiden kunnen achterliggende redenen zijn om een geluid negatief te beoordelen.
Bron van deze tekst: