> Inspiratiegids geluid: inleiding
> Inspiratiegids geluid Deel 7: Praktijkvoorbeelden

Een scherpe onderverdeling tussen stad en platteland is zeker in het dichtbevolkte westen van Nederland geen houdbaar planologisch model meer: de grens tussen stad en platteland is verworden tot een diffuus tussengebied. 17 Het bestaat niet uit puur agrarisch gebied of een reeks aaneengesloten woonwijken, maar uit een ogenschijnlijk toevallige samenstelling van infrastructuur, kassen, natuurgebiedjes, volkstuinen, waterzuiveringsinstallaties, ruigtes, sportterreinen, afvalverwerking, schakelstations, scheepvaartroutes, bedrijventerreinen, oude dorpskernen, distributiecentra, uitbreidingswijken, etc.

Tussengebieden zijn ook wat geluid betreft interessant
Om deze video te bekijken, gebruik de QR
In recent onderzoek (Wandl 2020; van den Brink e.a. 2022) wordt gepleit om dit soort tussengebieden – vaak nog niet goed in kaart gebracht – op hun eigen merites te beschouwen. Hier liggen kwaliteiten en kansen voor sociale en ecologische ontwikkelingen die in puur stedelijke of landelijke gebieden minder aan bod komen.

Gevarieerd geluidslandschap

Tussengebieden zijn ook wat geluid betreft interessant. De bonte lappendeken van functies en bijbehorende fysieke elementen en materialen hebben elk hun eigen geluidsprofiel wat een zeer gevarieerde auditieve omgeving oplevert: motorgebrom van langsvarende schepen, een roffel van een specht, de flutterecho van een dichtslaand portier tegen een gesloten wand met damwandprofiel, het suizen van de ontelbare blaadjes van een volwassen rij Canadese populieren in een straffe westenwind, het gekeuvel van volkstuinders, het gezoem van de reusachtige airco van een komkommerkas.

Ontwikkelmodel

Stedenbouwkundige Louisa van den Brink heeft de Kulkweg in Hoek van Holland gekozen als voorbeeldlocatie voor haar ontwikkelmodel dat bestaande tussengebieden (waarvan er talloze zijn door heel Nederland) kwalitatief moet verbeteren.

De Kulkweg in Hoek van Holland.
Waar de huidige situatie vooral bedoeld is om de ruimte optimaal te ontsluiten voor het verkeer waardoor de verblijfskwaliteit laag is, stelt van den Brink het volgende voor: tegen het opslagmagazijn links wordt gevelvergroening toegepast met nestgelegenheid voor vogels. De bosschages rechts van het water functioneren als een sociale en ecologische corridor: het is goed voor de biodiversiteit en maakt het gebied aantrekkelijker voor mensen, bijvoorbeeld om er te recreëren. Aan de rechterzijde is een deel van de kassen verdwenen ten gunste van een meer heterogeen gebruik van de ruimte met een kinderboerderij, sportvelden en woningen.

Impressie van ontwerpvoorstel (van den Brink 2021).
Impressie van ontwerpvoorstel (van den Brink 2021).

Geluid wordt in van den Brink’s voorstel niet genoemd. Maar voor een goede leefomgeving is ook een aangename geluidsomgeving belangrijk. Wat kan de aandacht voor geluid bijdragen?

Een eenvoudige analyse van de video-opname hierboven leert dat het gebied voornamelijk wordt gedomineerd door industriegeluid. Het geluid van af en aanrijdend vrachtverkeer, samen met laagfrequent geluid (van windmolens en scheepvaart) kan zich hier over een relatief grote afstand verspreiden. Deze geluiden vallen hier meer op omdat het niveau van het achtergrondgeluid tamelijk laag is. Van den Brink`s voorstel zou gebaat zijn bij een drastische reductie van het verkeer over de Kulkweg.

Een eenvoudige analyse van de video-opname hierboven leert dat het gebied voornamelijk wordt gedomineerd door industriegeluid. Het geluid van af en aanrijdend vrachtverkeer, samen met laagfrequent geluid (van windmolens en scheepvaart) kan zich hier over een relatief grote afstand verspreiden. Deze geluiden vallen hier meer op omdat het niveau van het achtergrondgeluid tamelijk laag is. Van den Brink`s voorstel zou gebaat zijn bij een drastische reductie van het verkeer over de Kulkweg.

Het heterogene gebruik van de ruimte die van den Brink voorstaat leidt tot de vraag van wie die ruimte auditief is: van het gemotoriseerde verkeer? Van de recreanten? Van de bewoners? Van de kinderen en de sporters? Van de vogels? Een duidelijke keuze leidt tot navenante auditieve aanpassingen.

Gevelvergroening, nestgelegenheden, bosschages en het water kunnen leiden tot meer biodiversiteit en daarmee tot een verrijking van de auditieve omgeving.

De wind heeft in dit gebied nog vrij spel. Meer vergroening ter rechterzijde van de Kulkweg en een aarden wal houdt de wind (en het geluid) wat meer tegen en schermt het industrie- en laagfrequent geluid tevens af van de woningen, sportvelden en kinderboerderij.

Zie ook:

Inspiratiegids geluid Deel 1: Over deze gids
Inspiratiegids geluid Deel 2: Geluidsontwerp en geluidsbeleving
Inspiratiegids geluid Deel 3: Bronnen van overlast
Inspiratiegids geluid Deel 4: Geluid en niet-akoestische factoren
Inspiratiegids geluid Deel 5: Planning
Inspiratiegids geluid Deel 6: Ontwerpstrategieën
Inspiratiegids geluid Deel 8: Interviews
Inspiratiegids geluid Deel 9: Begrippenlijst
Inspiratiegids geluid Deel 10: Slot


Bron van deze tekst:
https://inspiratiegidsgeluid.soundtrackcity.nl/deel7hoekvh.html
U kunt ook deze QR scannen
Download als .pdf bestand