> Inspiratiegids geluid: inleiding
> Inspiratiegids geluid Deel 4: Geluid en niet-akoestische factoren

Geluid en kunst

In Deel 1 wordt benadrukt we dat we geluid niet alleen als een probleem willen beschouwen maar vooral als een onlosmakelijk en potentieel positief element van onze geluidsomgeving. Het gaat dan dus om het ontdekken van mogelijkheden om de auditieve omgeving (beter) vorm te geven. Bij het ontwerpen van een geluidsomgeving kan natuurlijk ook gebruik gemaakt worden van de kennis en expertise van mensen die beroepsmatig al gewend zijn om geluid positief in te zetten: musici en geluidskunstenaars.

Harmonic Gate - Sam Auinger en Bruce Odland, 2020 Zürich
Geluidskunst kan de perceptie van een plek veranderen door geluiden toe te voegen zonder dat die onmiddellijk dominant zijn

Muziek

Hoewel muziek zeker ook een storende factor kan zijn in een geluidsomgeving (denk aan gettoblasters in een stiltegebied), wordt het heel vaak ingezet om ongewenste geluid te maskeren en/of een bepaalde atmosfeer te creëren (achtergrondmuziek in een winkelcentrum of live muziek tijdens een sportevent).

Geluidskunst

Geluidskunst kan de perceptie van een bepaalde plek veranderen, veelal door geluiden toe te voegen zonder dat die onmiddellijk dominant zijn. Ook hier gaat het vaak om het maskeren van ongewenste of continue en eentonige geluiden, bijvoorbeeld door deze geluiden te bewerken om daarmee een andere ervaring mogelijk te maken. 16

Voorbeelden

Een mooi voorbeeld van een kunstwerk dat actuele geluiden real time bewerkt om daarmee een andere ervaring mogelijk te maken is Harmonic Gate van Sam Auinger en Bruce Odland. (...) In de film is te zien hoe passanten reageren op het werk.

Om deze video te bekijken, gebruik de QR

Twee andere geslaagde voorbeelden van auditieve ingrepen in openbare ruimtes zijn opgenomen in Deel 7: Praktijkvoorbeelden. Fluisterende Wind in Leiden en Sheaf Square in Sheffield (UK).

Andere voorbeelden zijn:

Max Neuhaus – Times Square

Urban Sound Institute – Gallerian

Bruce Odland en Sam Auinger – Harmonic Bridge

Geluidskunst als ontwerpmaatregel

Geluidskunst komt meer uitgebreid aan de orde in Deel 6. Het is een voorbeeld van een ontwerpmaatregel die geschaard kan worden onder het ontwerpprincipe ‘Geluiden toevoegen’

Inspiratiegids geluid Deel 1: Over deze gids
Inspiratiegids geluid Deel 2: Geluidsontwerp en geluidsbeleving
Inspiratiegids geluid Deel 3: Bronnen van overlast
Inspiratiegids geluid Deel 5: Planning
Inspiratiegids geluid Deel 6: Ontwerpstrategieën
Inspiratiegids geluid Deel 7: Praktijkvoorbeelden
Inspiratiegids geluid Deel 8: Interviews
Inspiratiegids geluid Deel 9: Begrippenlijst
Inspiratiegids geluid Deel 10: Slot


Bron van deze tekst:
https://inspiratiegidsgeluid.soundtrackcity.nl/deel4kunst.html
U kunt ook deze QR scannen
Download als .pdf bestand