> Inspiratiegids geluid: inleiding
> Inspiratiegids geluid Deel 5: Planning

Planning I

Veel stedenbouwkundigen en (landschaps)architecten erkennen het belang om geluid in het ontwerpproces mee te nemen. Echter, de praktijk laat vaak nog zien dat hierbij ook de nodige problemen opdoemen 6:

De aandacht voor geluid vindt meestal pas plaats nadat de structurele en visuele planning al achter de rug is, of zich in het laatste stadium bevindt. Dit heeft tot gevolg dat veel potentiële geluidsproblemen zowel als kansen te laat worden gesignaleerd en fundamentele ingrepen voor verbetering vaak niet meer haalbaar zijn (De Coensel e.a. 2010).

Hoewel bij plannen voor geluidsgevoelige bebouwing (woningen, gezondheidscentra, scholen, etc.) wettelijk rekening gehouden moet worden met het (berekende) geluid van met name verkeer, zegt deze (administratieve) kwantitatieve toets vrij weinig over de algehele geluidskwaliteit van een gebied.

Als er aandacht voor het ontwerpen van de geluidsomgeving is, dan beperkt die zich doorgaans tot het werken binnen wettelijke kaders en/of het reduceren van geluid.2 De hiervoor gebruikte methode – kwantitatieve geluidsmetingen – gaat voorbij aan de geluidsbeleving, de esthetiek en de impact van geluid: de invloed op iemands stemming, op een saamhorigheidsgevoel, op het geven en ontvangen van allerlei informatie, op het oproepen van herinneringen, op de mogelijkheden om te ontspannen, etc. (Steele, Luka, Guastavino 2012).

Vaak is er nog onvoldoende besef dat geluid zeer bepalend is of een bepaalde ruimte ook daadwerkelijk wordt gebruikt op de manier waarop dat bedacht en bedoeld is.

Een persoon met verstand van geluidsbeleving moet vanaf het begin bij het gehele ontwerpproces betrokken worden

Oplossing

De oplossing voor al deze problemen is eigenlijk heel eenvoudig: ontwerpteams zouden niet alleen moeten worden uitgebreid met een akoestisch adviseur, maar ook met iemand die verstand heeft van geluidsbeleving, iemand die geluid niet beschouwt als een probleem maar als een instrument om een bepaalde omgeving aantrekkelijker te maken.

Met andere woorden, het volstaat niet om achteraf de hulp van een geluidsexpert met meer dan een puur technische achtergrond in te roepen; het gaat er om dat deze persoon vanaf het begin bij het gehele ontwerpproces betrokken wordt, van de allereerste verkenningen tot en met de daadwerkelijke uitvoering (Flügge 2014; Steele, Luka, Guastavino 2012; Adams 2009).

Elke opeenvolgende fase van het planningsproces vraagt om een specifieke expertise van deze persoon. In het vervolg komt aan bod welke expertise in welke fase van belang is.

Inspiratiegids geluid Deel 1: Over deze gids
Inspiratiegids geluid Deel 2: Geluidsontwerp en geluidsbeleving
Inspiratiegids geluid Deel 3: Bronnen van overlast
Inspiratiegids geluid Deel 4: Geluid en niet-akoestische factoren
Inspiratiegids geluid Deel 6: Ontwerpstrategieën
Inspiratiegids geluid Deel 7: Praktijkvoorbeelden
Inspiratiegids geluid Deel 8: Interviews
Inspiratiegids geluid Deel 9: Begrippenlijst
Inspiratiegids geluid Deel 10: Slot


Bron van deze tekst:
https://inspiratiegidsgeluid.soundtrackcity.nl/deel5een.html
U kunt ook deze QR scannen
Download als .pdf bestand